- Afgelopen jaar wist de Europese autobranche een kleine plus te noteren.
- Die werd vooral veroorzaakt door de toegenomen populariteit van de hybrides, er werden namelijk minder volledig elektrische auto’s verkocht dan een jaar eerder.
- Het teruglopende marktaandeel voor de volledig elektrische auto komt vooral door de hoge prijs en het feit dat meerdere landen subsidies hebben afgeschaft.
- Lees ook: Een tweedehands elektrische auto kopen in 2025? Geen subsidie meer, mogelijk wel interessante koopjes door prijsdruk
De Europese autoverkoop verliep in 2024 nagenoeg hetzelfde als in 2023. De autobranche kon slechts rekenen op een klein plusje van 0,8 procent, wat neerkomt op 84.216 auto’s meer dan een jaar eerder.
In totaal werden er 10.632.381 auto’s in de Europese Unie verkocht, meldt brancheorganisatie ACEA.
Wat opvalt in de cijfers is dat het marktaandeel van de batterij elektrische auto (BEV) afgelopen jaar afnam met bijna 6 procent. In 2023 nam de verkoop van volledig elektrische auto’s nog 14,6 procent van het totaal aantal verkochte auto’s voor zijn rekening, in 2024 was dat nog 13,6.
De daling is volgens ACEA overigens geen verrassing. De organisatie stelt dat het voornamelijk komt door het afschaffen van subsidies in meerdere Europese landen. Met name in Duitsland werd dit gevoeld. Bij onze oosterburen werden er bijna een derde minder BEV's verkocht in 2024 dan in 2023 het geval was, respectievelijk 524.219 tegenover 380.609 stuks.
Verkoop volledig elektrische auto's stijgt wel in Nederland
In Nederland was het tegenovergestelde het geval. In ons koude kikkerlandje werden er 16 procent meer volledig elektrische auto's verkocht: 132.166 in 2024 tegenover 113.967 in 2023. Maar hier was over heel 2024 nog wel subsidie te verkrijgen op de aanschaf van een BEV.
Dat is in 2025 niet meer het geval, waardoor verwacht wordt dat ook hier de verkoopcijfers een tik zullen krijgen.
Hybride de grote winnaar
De cijfers van ACEA wijzen uit dat in vrijwel elk land de groei van de hybride voertuigen ten koste ging van de volledig elektrische auto's, maar ook de benzineauto's. Maar dit is niet over de hele linie het geval, want er zit verschil in welke soort hybride auto's mensen willen.
De hybride-elektrische voertuigen (HEV) wonnen ongeveer 5 procent marktaandeel, terwijl de stekkervariant -de PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle)- juist een kleine krimp doormaakte en ongeveer een half procent marktaandeel moest inleveren.
Als we dan nog kijken naar de populairste merken in de EU, dan staat Volkswagen ruimschoots bovenaan met 1.165.148 verkochte vierwielers, een plus van 1,2 procent tegenover 2023. Toyota deed het ook goed met 798.556 stuks. De grootste verliezer afgelopen jaar was Smart dat ondanks een volledig nieuwe elektrische line-up bijna 55 procent minder auto's wist te verkopen dan een jaar eerder.